Bucharest Tower Center, etaj 22 B-dul Ion Mihalache
nr. 15-17 011171 Bucuresti, sector 1, Romania
+40 21 402 4000

EY Global Insurance CFO Survey 2016

Care sunt cele mai noi provocări pentru directorii financiari din sectorul asigurărilor

 

  • 74% dintre respondenţi consideră drept principală prioritate capacitatea de a furniza rapid și integrat informaţii și analize
  • 51% dintre respondenţi reclamă faptul că bazele de date, sistemele, calendarele şi procesele nu sunt integrate pe o platformă unică

 

Directorii financiari (CFOs) din sectorul asigurărilor consideră creşterea un imperativ al industriei, însă unul din cele mai importante roluri pe care îl au de jucat constă în sprijinirea business-ului prin furnizarea de informaţii clare, relevante şi la timp. În acest context, sarcina lor este de a echilibra noile standarde de contabilitate care urmează a fi implementate cu capacitatea de a introduce, eficient, noi modele operaţionale financiare, se arată în studiul anual EY intitulat Global Insurance CFO Survey. Studiul are la bază un sondaj la care au participat directori financiari din 60 de companii globale de asigurări.

Pentru a răspunde acestor nevoi, directorii financiari au o viziune clară asupra priorităţilor financiare ale companiilor lor până în anul 2020 şi dincolo de acest orizont. 74% dintre respondenţi au citat capacitatea de a furniza rapid și integrat informaţii și analize  rapid, şi integrat drept principala prioritate.

Pe al doilea loc s-a clasat alinierea informaţiilor financiare, actuarile și de risc, cu un procent de 48%, în timp ce 47% dintre respondenţi au spus că principala prioritate este atingerea unui grad ridicat de eficienţă prin simplificarea şi automatizarea proceselor. În acelaşi timp, 41% dintre respondenţi consideră raportarea rapidă şi securizată ca pe o cerinţă cheie pentru furnizarea de informaţii relevante la timp, iar 33% spun că implementarea cerinţelor financiare și de  reglementare reprezintă o preocupare de top.

Piața asigurărilor din România nu face excepție, creșterea organică sau prin achiziții și parteneriate strategice este una dintre principalele preocupări ale conducerii companiilor. În acest context, anumiți asigurători au început deja să investească atât în programe de eficientizare a funcției financiare cât și în tehnologie. Aceasta le va permite nu doar conformarea cu noile standarde contabile și cadrele multiple de raportare, ci și facilitarea unui proces de decizie rapid si fundamentat.Alina Dimitriu, Director Executiv, EY România

În România, piaţa asigurărilor a atins, în primele nouă luni ale anului 2016, un nivel de 6,88 miliarde lei (prime brute subscrise), în creștere cu 12% față de intervalul similar al anului 2015, conform datelor comunicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Cumulată, valoarea primelor brute subscrise atât de către societăţile de asigurare, cât şi de către sucursale, se ridică la 7,37 miliarde de lei.

Creşterea pieţei din această perioadă a fost determinată de dinamica ascendentă a segmentului asigurărilor generale, care a înregistrat un avans de 14% faţă de primele nouă luni ale anului 2015, fiind susţinută şi de o evoluţie pozitivă a asigurărilor de viaţă (2%). În acest segment s-a constatat o orientare mai pronunţată către produsele de asigurare tradiţionale de viaţă şi către asigurările de sănătate (plus 36%), care a compensat scăderea volumului subscrierilor pentru asigurări de viaţă legate de fonduri de investiţii.

Sprijinirea imperativelor de business

Parteneriatul de afaceri devine un motor cheie pentru alinierea mai eficientă a funcţiilor financiare, de risc şi actuariale. 48% dintre directorii financiari văd acest lucru ca pe o cerinţă fundamentală pentru furnizarea de informaţii relevante pentru afacere, pe valorile cheie, inclusiv cele legate de capital şi de risc. Aceștia își asumă serios rolul de a schimba situația curentă şi inerţia care împiedică transformarea zonelor de raportare şi analiză financiară, de risc şi actuarială, şi încearcă să elimine operaţiunile manuale cât se poate de rapid.

51% dintre respondenţi reclamă faptul că bazele de date, sistemele, calendarele şi procesele nu sunt integrate. Cea mai mare provocare cu care se confruntă este lipsa unei platforme unice integrate care să fie capabilă să gestioneze tehnologii multiple în zonele de activitate de planificare şi contabilitate. O astfel de platformă ar îmbunătăţi programarea proceselor şi calitatea intrărilor şi ieşirilor de date.

Un nou model operaţional financiar

Mulţi directori financiari globali au obiective bine definite privind crearea modelului lor financiar operaţional până în anul 2020, incluzând proprietatea asupra tuturor datelor şi instrumentelor analitice. Un model nou operaţional vizat de către aceștia, cu procese standardizate şi automatizate, va oferi o viziune mai integrată a funcţiilor financiare, de risc şi actuariale.

Până în 2020, modelul operaţional financiar şi actuarial va trebui aliniat în mod adecvat la priorităţile strategice, conform respondenţilor. Soluţiile digitale vor creşte aşteptările legate de ceea ce s-ar putea şi ar trebui să se obţină de la funcţia financiară. Pe măsură ce înţeleg mai bine oportunităţile oferite de tehnologie, mulţi directori financiari vor implementa proiecte pilot pentru a-și susține pozitia.

Oamenii, de asemenea, vor face diferenţa. Dezvoltarea abilităţilor analitice şi de comunicare ale angajaților reprezintă principalele priorităţi identificate de directorii financiari, 46% dintre aceştia investind deja în dezvoltarea acestor abilități.

Pentru a citi întregul raport, vizitaţi această pagină.

Abonează-te la noutățile EY România și fii la curent cu ultimele studii și articole, evenimente și comunicate de presă lansate de experții noștri.
Abonează-te