Bucharest Tower Center, etaj 22 B-dul Ion Mihalache
nr. 15-17 011171 Bucuresti, sector 1, Romania
+40 21 402 4000

Buletin fiscal nr. 5 - Operațiunea „Iceberg” – o provocare pentru companiile multinaționale ce operează în România

În această ediție: Operațiunea „Iceberg” – o provocare pentru companiile multinaționale ce operează în România

 

În continuarea acțiunilor de control desfășurate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (“DGAF”) începând cu primele zile ale anului, și care au vizat cu preponderență verificarea documentației de prețuri de transfer deținute de marii contribuabili ce operează în special în zona de retail, la data de 24 ianuarie 2019 Agenția Națională de Administrare Fiscală (“ANAF”) a comunicat oficial demararea unei serii de controale în sfera marilor contribuabili, denumită “Operațiunea <<Iceberg>>”.

Deși succint, documentul anunță în mod sugestiv verificări tematice la cele mai mari companii ce activează în România, având ca scop “combaterea fenomenului externalizării profitului, verificarea manierei în care companiile mari gestionează relațiile economice între companii din grupul din care fac parte și destructurarea lanțurilor tranzacționale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale prin identificarea și instrumentarea fenomenelor de fraudă fiscală cu implicații fiscale negative semnificative asupra bugetului statului”.

Anunțul ANAF concretizează bănuielile generate de abordarea agresivă a DGAF din controalele inopinate desfășurate în prima parte a lunii ianuarie a acestui an, unde, în mod surprinzător, inspectorii antifraudă au solicitat, în premieră, documentația contribuabililor în materia prețurilor de transfer.

Dincolo de discuțiile tehnice referitoare la măsura în care aspectele de prețuri de transfer pot sau nu să formeze obiectul unui control antifraudă, abordarea DGAF a evidențiat apetitul crescând al ANAF pentru combaterea riscurilor generate de “externalizarea profiturilor” precum și predilecția organului central, manifestată pe deplin și în anul 2018, de a efectua ajustări semnificative în materia prețurilor de transfer, cu ocazia desfășurării inspecțiilor fiscale.

Ceea ce este, însă, îngrijorător, este mesajul pe care acest document îl transmite, prin indicarea între obiectivele principale a intenției de a destructura „lanțurile tranzacționale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale prin identificarea și instrumentarea fenomenelor de fraudă fiscală […].” În contextul în care destinatarii exclusivi ai acestui document par a fi companiile multinaționale ce operează în România, mesajul trebuie privit în termenii cei mai serioși. Iar aceasta cu atât mai mult cu cât documentul induce ideea unor potențiale riscuri de natură penală în măsura în care vor fi identificate, în opinia organelor de control, neconformări cu legislația fiscală din România.

Devine, astfel, absolut necesară asigurarea tuturor măsurilor de prevenție, în scopul înlăturării oricăror suspiciuni ce ar putea plana asupra caracterului real și justificat al tranzacțiilor desfășurate de marii contribuabili. De asemenea, dată fiind intenția declarată a ANAF de a verifica tranzacțiile intra-grup, este esențială conformarea deplină cu obligațiile din materia prețurilor de transfer și, de ce nu, efectuarea de ajustări voluntare în zonele de risc.

În contextul concret generat de anunțul ANAF de astăzi, „profilaxia” este cu atât mai importantă, cu cât situațiile de neconformare în materia prețurilor de transfer conduc, de cele mai multe ori, la stabilirea de obligații fiscale suplimentare considerabile în sarcina contribuabilului. Privind și prin prisma accesoriilor calculate de organul fiscal, dacă avem în vedere și penalitatea de nedeclarare de 0,08% pe zi de întârziere, evitarea efectuării ajustărilor de către inspecția fiscală determină în mod automat reducerea cu cel puțin două treimi a obligațiilor fiscale accesorii și, de ce nu, chiar minimizarea riscurilor extra-fiscale.

Prin urmare, este de așteptat ca perioada imediat următoare să aducă o creștere semnificativă a acțiunilor de control în sfera fiscală, atât din partea DGAF, cât și din partea celorlalte structuri ale ANAF. În opinia noastră, acest interval de timp trebuie folosit în mod util, pentru a preîntâmpina eventuale neplăceri ce ar putea fi cauzate de o inspecție fiscală viitoare.

 

Pregatit de:

Alex Milcev – Partener, Directorul Departamentului de Asistență fiscală și juridică

Adrian Rus – Partener, Prețuri de transfer

Emanuel Băncilă – Partener, Litigii fiscale