Bucharest Tower Center, etaj 22 B-dul Ion Mihalache
nr. 15-17 011171 Bucuresti, sector 1, Romania
+40 21 402 4000

Ordonanța de Urgență pentru protejarea drepturilor cetățenilor

În această ediție:

Ordonanta de Urgență pentru protejarea drepturilor cetățenilor în contextul BREXIT fără un acord încheiat cu Uniunea Europeană

În vederea atenuării aspectelor negative care pot deriva din contextul retragerii Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană în baza unui scenariu fără acord, Guvernul României a publicat în data de 20 noiembrie 2019, Ordonanța de Urgență nr. 70/13 noiembrie 2019 privind unele măsuri de protejare a drepturilor cetățenilor.

Măsurile au ca scop lămurirea unor aspecte importante cu privire la asigurarea continuității drepturilor dobândite de cetățenii britanici în România. Documentul tratează cele mai arzătoare subiecte în contextul Brexit-ului fără acord, cum ar fi: dreptul de ședere, accesul la piața muncii, dreptul de proprietate asupra terenurilor, securitate socială și nu în ultimul rând accesul la educație.

Cele mai importante reglementari sunt:

  • Introducerea unor noi categorii de cetățeni cu statut special, denumite “persoane cu statut BREXIT” și “persoane cu statut post-BREXIT”;
  • Introducerea unei perioade tranzitorii, până la sfârșitul anului 2020, timp în care dreptul de ședere obținut de către cetățenii britanici și membrii acestora de familie în România, este recunoscut. Pe durata perioadei de tranziție, cetățenii cu statut BREXIT și post-BREXIT care doresc să continue să locuiască în România după data de 31 decembrie 2020 vor trebui să-și reglementeze statutul în România, prin obținerea unui nou permis de ședere pentru cetățeni non-EU;
  • Cetățenii cu statut BREXIT și post-BREXIT vor continua să aibă acces liber și necondiționat, în condițiile legii, la piața forței de muncă din România;
  • Persoanele care și-au exercitat dreptul la libera circulație în interiorul Uniunii Europene înainte de data retragerii, își vor menține drepturile de securitate socială prin continuarea aplicării Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială. După data retragerii vor intra în vigoare prevederi speciale care sunt în curs de finalizare;
  • Este recomandat ca drepturile la prestații de securitate socială să fie analizate individual și cu o atenție sporită, de la caz la caz. Începând cu prima zi următoare datei retragerii, vor fi aplicabile prevederi legislative diferite în funcție de statut (ex: BREXIT/post-BREXIT), dar și în funcție de tipologia prestațiilor sociale vizate (ex: alocații de stat pentru copii, indemnizații pentru creșterea copilului, șomaj, pensii, sănătate);
  • Începând cu prima zi următoare datei retragerii, documentele portabile A1 și S1 emise pe numele cetățenilor britanici trimiși pe teritoriul României își încetează valabilitatea, aceștia având obligația de a respecta legislația de securitate socială din România;
  • Aceleași modificări se aplică și cetățenilor români care își desfășoară activitatea pe teritoriul Marii Britanii, însemnând că acele certificate A1, respectiv S1 emise de autoritățile române, își încetează valabilitatea, urmând ca persoanele vizate să respecte legislația de securitate socială din Regatului Unit și Irlandei de Nord.
 

Vă invităm să apelați cu încredere la consultanții noștri în vederea obținerii mai multor informații privind modificările aduse de acest act normativ cât și aplicabilitatea sa pentru afacerea dumneavoastră.

De asemenea, vă putem sprijini cu un punct de vedere personalizat privind condițiile de îndeplinire ale obligațiilor legale ce vor apărea odată cu intrarea în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, fie pentru dumneavoastră, fie pentru Societatea pe care o reprezentați sau pentru salariații companiei unde dumneavoastră activați.

Pentru mai multe detalii, puteți consulta Monitorul Oficial nr. 933/20 noiembrie 2019 sau ne puteți contacta direct în vederea clarificării oricăror întrebări cu privire la conținutul prezentat.

Pregătit de către:
Claudia Sofianu, Partener – People Advisory Services
 
Pentru informații suplimentare, persoana de contact este:
Alex Milcev – Partener, Director al Departamentului de Asistenţă fiscală și juridică
 

Ernst & Young SRL

Clădirea Bucharest Tower Center,

etaj 22, Bd. Ion Mihalache nr. 15-17,

Sector 1, 011171, București, România

Tel: (40-21) 402 4000, Fax: (40-21) 310 7124

Email: office@ro.ey.com

Abonează-te la noutățile EY România și fii la curent cu ultimele studii și articole, evenimente și comunicate de presă lansate de experții noștri.
Abonează-te