Bucharest Tower Center, etaj 22 B-dul Ion Mihalache
nr. 15-17 011171 Bucuresti, sector 1, Romania
+40 21 402 4000

Sistemul de garanție - returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile

În această ediție:

Sistemul de garanție - returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile - proiect de hotărâre publicat de către Ministerul Mediului

Pe site-ul Ministerul Mediului a fost publicat pentru dezbatere publică în data de 19 noiembrie proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru stabilirea sistemului de garanție-returnare („SGR”) pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Proiectul de act normativ instituie regulile necesare  pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase introduse sau făcute disponibile pe piața din România.

Printre acțiunile pe care le evidențiază  noul proiect sunt următoarele:
  • constituirea Administratorul SGR prin asocierea a cel puțin 3 producători sau asociații de producători care introduc pe piața națională produse ambalate în ambalaje SGR și care dețin împreună o cotă de piață de cel puțin 30%;
  • delimitarea obligațiilor comercianților HoReCa, a operatorilor de platforme on-line și inclusiv a comercianților având structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 50 m2;
  • înființarea de puncte de returnare și centre de numărare;
  • introducerea de noi  definiții: „administrator al sistemului de garanție-returnare”, „ambalaj supus sistemului de garanție-returnare”, „consumator final” sau „garanție de returnare”;
  • stabilirea valorii garanției la 0,50 RON pentru fiecare ambalaj;
  • restituirea ambalajului în cadrul oricărui punct de returnare organizat pe teritoriul României, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul și fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal în vederea recuperării garanției.
 
Proiectul conține obligațiile tuturor celor implicați în acest proces: administratorul SGR, producătorii de ambalaje și comercianții, cum ar fi:
  • să se gestioneze și să se finanțeze transportul deșeurilor de ambalaje returnate de către consumatorii finali;
  • să se asigure că sunt îndeplinite obiectivele de colectare prevăzute de prezenta reglementare;
  • ținerea de evidențe;
  • plata garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională;
  • evidența contabilă separată a prețurilor produselor în ambalaje nereturnabile și a valorii garanției aferente fiecăruia;
  • marcarea ambalajelor aferente SGR.
 

SGR va intra în vigoare începând cu data de 1 aprilie 2022.

Cum influențează cele de mai sus activitatea companiei dumneavoastră?

Având în vedere multiplele implicații ale acestui nou act normativ, atât din punct de vedere fiscal, contabil, logistică, mediu etc., vă recomandăm să analizați impactul acestor prevederi asupra societății dumneavoastră.

Echipa noastră dedicată Fondului pentru Mediu ar fi încântată să vă ajute în efectuarea acestei analize.

 
Pregătit de către:
Daniela Neagoe ― Senior Manager, Taxe Indirecte
Mihai Petre ― Director, Taxe Indirecte
 
Pentru informații suplimentare, persoanele de contact sunt:
Alex Milcev, Partener ― Lider al Departamentului de Asistență fiscală și juridică
Georgiana Iancu, Partener ― Lider al Departamentului de Taxe Indirecte
 
Ernst & Young SRL
Clădirea Bucharest Tower Center,
etaj 22, Bd. Ion Mihalache nr. 15-17,
Sector 1, 011171, București, România
Tel: (40-21) 402 4000, Fax: (40-21) 310 7124
Email: office@ro.ey.com
Abonează-te la noutățile EY România și fii la curent cu ultimele studii și articole, evenimente și comunicate de presă lansate de experții noștri.
Abonează-te